Skolen som arbejds- og praktikplads
Her kan du læse om at arbejde på Brøndby Strand Skole, ledige job og om at skolen er med til at uddanne fremtidens lærere
Brøndby Strand Skole uddanner fremtidens lærere og pædagoger
Skolen har et samarbejde med Københavns Professionshøjskole om, at lærer-og pædagogstuderende kommer i praktik på Brøndby Strand Skole og SFO.
Hvert skoleår kommer lærer- og pædagogstuderende i praktik på vores skole, og det foregår på forskellige tidspunkter. Hver praktikperiode er forskellig, og det er et fælles arbejde at skabe gode rammer for alle.
Skolens første møde med lærerpraktikanterne starter med et indledende møde på skolen, hvor praktikanterne møder ledelsen, deres praktiklærere og skolens eksaminatorer til kompetencemålsprøven.
Praktikanterne kan forvente at blive taget godt imod af et engageret personale, der vil give de lærerstuderende et godt indblik i, hvad det vil sige at være lærer i en dansk folkeskole, samtidig med at skolens medarbejdere vil støtte dem i deres videreudvikling.
Skolen har en ledelsesrepræsentant med i praktikrådet på Københavns Professionshøjskole.
Brøndby Strand Skole
|
Indskoling, 0.-3. klasse Strandskolevej 300 2660 Brøndby Strand 4322850 brondbystrandskole.brondby.dk |
Mellemtrin og udskoling, 4.-9. klasse Dyringparken 1 2660 Brøndby Strand 43282990 brondbystrandskole.brondby.dk |
Kultur og særkende
Skolen og området
På Brøndby Strand Skole har vi i mange år nydt rollen at have praktikanter og dele ud af den gode energi, der danner grundlag for det positive læringsfællesskab, vi er så stolte af. Som uddannelsesskole er det vores opgave at skabe trygge muligheder for maksimal udvikling. Alle vores praktiklærere/meduddannere har praktikanter, fordi de selv har ønsket det.
Brøndby Strand Skole er en almen folkeskole fordelt på to matrikler. 0. til 3. klasse er på Strandskolevej 300, hvor der er tilknyttet SFO, og 4. til 9. klasse er på Dyringparken 1, hvor der er tilknyttet et klubtilbud.Vi er lige omkring 1100 elever og har 120 lærere og 45 pædagoger. Skolen har en skoleleder, fem viceskoleledere, en SFO-leder, en SFO-souschef, en SFO-afdelingsleder og fire skolesekretærer.
Matriklerne ligger med 1,5 kilometer imellem hinanden, og som de fleste steder i Brøndby Strand er det muligt at gå uden at komme i kontakt med kørende trafik.
Brøndby Strand består af villaområder og Brøndby Strand-bebyggelsen, som blev opført i starten af 1970’erne og i dag huser mere end 7500 mennesker*.
Brøndby Strand er en multikulturel bydel, og Brøndby Strand Skole, som er den eneste folkeskole i Brøndby Strand, er en multikulturel skole, der nyder godt af, at der i skoledistriktet er mere end 80 nationaliteter repræsenteret.
Fælles forberedelse og møder
På skolen arbejder alle lærere i fællesforberedende teams, FF-teams, hvor der inden for fag arbejdes med didaktik og planlægning af undervisning. Det er med til at danne grundlag for en høj faglighed og en følelse af sammenhæng for eleverne på tværs af klasser. Derudover arbejdes der også i årgangsteams på tværs af fagene; her er der fokus på faglige og sociale tiltag og arrangementer.
Særlige indsatsområder, tiltag og muligheder
Skolen har både indsatsområder rettet mod almen- og specialområdet. Skolen har et kompetencecenter, hvor der som lærer er mulighed for at drøfte elev- og klasseproblematikker med ledelse, vejledere, socialrådgiver, psykolog, sundhedsplejerske og logopæd.
Skolen har uddannede faglige vejledere i dansk, matematik, naturfag og socialt orienterede vejledere (sorggruppe, skillsmisse, inklusion og mellemrummet).
Skolen har klasser for elever med indlæringsvanskeligheder, klasser for elever med dysleksi og klasser for elever med ADHD. Skolen har også modtageklasse med fuldt skema for elever som nyligt er ankommet til Danmark. Der findes desuden en sprogfunktion, hvor opgaven er at støtte op om elever, for hvem det danske sprog endnu ikke er på et niveau, der tillader dem at indgå i almenundervisning hele skoledagen.
Skolen har tre socialt orienterede programmer, MikroSkills, MiniSkills og Skills, hvor elever, udvalgt af klasselærerne, får mulighed for at danne nye venskaber gennem aktiviteter og oplevelser.
Alle elever fra 0. til 5. årgang er blevet tildelt iPads, og elever fra 6. til 9. klasse er blevet tildelt Chromebooks. Der arbejdes i undervisningen på Google-platformen.
Brøndby Strand Skole har i mange år haft et stort fokus på trivsel som en forudsætning for faglighed. I den sammenhæng blev skolen i 2021 certificeret som rettighedsskole af UNICEF. Hvert år har skolen en temauge, hvor der på forskellige måder arbejdes med med udgangspunkt i børns rettigheder. Hele skolen arbejder i denne uge på hold, der er blandet på tværs af årgange.
Skolen nyder godt af, at Brøndby Kommune igennem mange år har prioriteret at have et bredt udvalg af tilbud til børn og unge. Skolen har 45 cykler i forskellige størrelser, som benyttes flittigt, når der køres til bl.a. Sejlerhuset, Brøndby Naturskole, Middelalderlandsbyen og Forstadsmuseets undervisning. I Sejlerhuset kan man bl.a. ro kajak og kano og få undervisning i sankning i naturen, jagt og fiskeri. Brøndby Naturskole tilbyder individuelt rettede forløb, der tager udgangspunkt i naturen. Middelalderlandsbyen tilbyder praktisk orienterede undervisningsforløb med middelalderen som omdrejningspunkt. Forstadsmuseet aktualiserer lokalhistorien ved at undervise i de faktiske omgivelser.
Hverdagen på Brøndby Strand Skole som praktikant
Velkomstmøde
Som kommende praktikant på Brøndby Strand Skole vil du blive indbudt til et velkomstmøde, der varetages af praktikkoordinator. Formålet med mødet er at gøre dig som studerende bekendt med skolen, dens kultur og de igangværende overordnede faglige og pædagogiske indsatser. Du vil blive vist rundt på skolen og få en introduktion til de fysiske rammer.
Du vil møde de lærere, der skal fungere som meduddannere, mens du er en del af hverdagen på skolen, og gennem dem blive introduceret til dit skema. I samarbejde med din primære meduddanner vi du lave aftaler omkring, hvordan du kan indgå i og blive bekendt med livet på skolen. Til velkomstmødet vil der blive lavet aftaler omkring:
Hvordan og hvornår en undervisningsplaner deles skriftligt.
Meduddannerens rolle i de studerendes undervisning.
Konkrete tidspunkter for afholdelse af vejledning og ansvar for dagsorden til denne.
Mulig deltagelse i FF-møder, årgangsteammøder, skole-hjem-samarbejde, pædagogiske tilsynsopgaver mm.
Dagligdagen som praktikant
Den primære meduddanner er din centrale samarbejdspartner på praktikskolen, men praktikkoordinatoren og det øvrige lærerteam omkring relevante klasser kan spille en aktiv rolle i samarbejdet og vejledningen omkring dit praktikforløb.
Som praktikant bliver du præsenteret kort for skolens lærere ved et fælles møde, og du indgår i din praktikperiode, i så vidt muligt omfang, som en del af lærerkollegiet.
Som praktikant forventes du at agere professionelt og er indbefattet af reglen om tavshedspligt. Alle skolens elever afleverer deres telefoner ved skoledagens start, og det forventes at lærere og praktikanter kun bruger telefoner i nødvendigt omfang på skolen.
I forbindelse med sygdom melder man sig syg ved at kontakte sin primære meduddanner, som giver beskeden videre til praktikkoordinatoren, som skriver det ind i praktikportalen.
Begge matriklerne har store personalerum, hvor der er adgang til kopimaskiner, toiletter og køkken. I personalerummene er der mulighed for at spise, slappe af, snakke og forberede sig. De er indrettet med almindelige borde, højborde og sofaer. Har man brug for mere ro til sin forberedelse aftales dette med ens meduddanner.
Der er ti minutters gang fra en S-togstation til begge matrikler. Hvis man er i bil, er der adgang til gratis parkering på skolens område.
Trepartssamtaler
Trepartssamtalen er en faglig samtale mellem jer, jeres primære meduddanner og jeres underviser fra KP. Forud for jeres praktik har jeres meduddanner og jeres underviser fra KP mødtes og aftalt et tidspunkt for jeres trepartssamtale. Jeres meduddanner og jeres underviser fra KP har også sat rammerne/dagsordenen for samtalen på 1. årgang. På 2. årgang laves dagsordenen i samarbejde mellem studerende og KP-undervisere. På 3. og 4. årgang lægges der op til, at det er de studerende, der er ansvarlige for dagsorden og fremsendelse af denne.
Formålet med samtalen er at vejlede jer i at indkredse- og arbejde undersøgende med lærerfaglige problemstillinger. Det foregår ved at alle tre parter reflekterer i fællesskab over jeres observationer og erfaringer med kortere undervisningssekvenser. Målet er at afprøve og udvikle et professionelt sprog og redskaber til at udøve professionel dømmekraft som lærere. Forud for samtalen er det vigtigt, at I har forberedt jer; de præcise retningslinjer og hvilke af de ni dimensioner, I skal have særligt fokus på, skal I have sat jer godt ind i på: https://www.kp.dk/uddannelser/laerer/skolesamarbejde/trepartssamtaler/#trepartssamtaler-i-integreret-praktik
Vejledning
I vil løbende blive vejledt af jeres meduddanner. Det kan både være individuel vejledning og gruppevejledning. Tidspunkterne for vejledningen aftaler I med jeres meduddanner, men det anbefales, at det er et fast tidspunkt. Det er jeres opgave som praktikanter fra gang til gang at komme med et udspil til, hvad I gerne vil vejledes i. Jeres meduddanner byder naturligvis ind med observationer fra undervisningen, foruden at forholde sig til jeres egne fokusområder.
Godkendelse af praktik
Det er jeres meduddanner på skolen, der skal godkende jeres praktik. Skulle der være problemer ift. godkendelsen, der ikke drejer sig om fravær, vil der blive gjort opmærksom på det i god tid, så der er mulighed for at rette op på det, der er udfordringer med.
Integreret praktik på 1. årgang
Integreret praktik på 1. årgang er forankret i den studerendes undervisningsfag 1 og grundfaget pædagogik og almen didaktik. Som studerende er man på skolen en dag ugentligt gennem hele første år og deltager både i undervisning og øvrige læreropgaver.
På 1. årgang er den studerende medvirkende iagttager
På 1. årgang skal forløbet på skolen give de studerende indblik i skolens hverdag, kultur og organisering, give de studerende indsigt og viden om lærerens planlægning og undervisning, og give de studerende mulighed for at afprøve at planlægge, gennemføre og evaluere mindre undervisningssekvenser. De studerende skal arbejde med observationer, observere og arbejde med lærerrollen og indsamle empiri til førsteårsprøven.
Opmærksomhedspunkter på 1. årgang:
Refleksion over forforståelse af skolen og lærerrollen
At løfte situationerne fra en lokal til en overordnet kontekst
At udvikle en begyndende professionsidentitet
At indgå i en bred vifte af opgaver og aktiviteter på skolen
At lave relevante observationer
Velkomstdag ved opstart af forløbet på skolen på 1. årgang
Praktikkoordinatoren sender en mail med invitation til et velkomstmøde på skolen. Ved mødet ordnes praktiske forhold som fx samtykke til indhentning af børne- og straffeattest. Den studerende får desuden en rundvisning på skolen og en introduktion til skolens fysiske faciliteter. Den overordnede planlægning for praktikperioden påbegyndes i samarbejde med praktiklæreren. Hvis det er muligt, kommer de studerende på besøg i praktikklassen.
Dagsorden for velkomstmødet på Brøndby Strand Skole:
Introduktion til skolens praksis og forløbet på skolen
Gennemgang af værdigrundlag, pædagogiske indsatser, deltagelse på teammøder, pædagogiske møder m.v.
Praksis for skolens registrering af fravær i Praktikportalen jf. KP’s retningslinjer
Attester
Skema til de studerende
Årsplan og undervisningsplaner, der giver de studerende indblik i det faglige indhold
Rundvisning og introduktion til skolens fysiske faciliteter.
Mødet er opdelt, så der er et informerende møde med praktikkoordinatoren og et planlægningsmøde med praktiklæreren.
Skema, praktiske oplysninger m.m. om hverdagen på skolen
Når man er i praktik på Brøndby Strand Skole, forventes det, at man deltager i dagligdagen på skolen. Praktikkoordinatoren sørger for et skema, der indeholder minimum to lektioner i undervisningfag 1. Derudover vil de studerende følge deres meduddanner i som regel to andre lektioner. Der vil være indlagt tid til forberedelse af undervisning, møder og andre opgaver, således at en arbejdsdag svarer til 7,4 klokketimer.
De studerende aftaler i samarbejde med praktiklæreren:
Fysiske rammer ifm. forberedelse af undervisning, herunder arbejdsplads og brug af kopimaskine mm.
Deltagelse i alle dele af en lærers opgaver; herunder undervisning, tilsynsopgaver, teamsamarbejde, skole-hjem-samarbejde m.m.
Forventninger til samarbejdet på 1. årgang
Skolen forventer, at de studerende inden praktikken:
Deltager i velkomstmødet.
Opstarter et samarbejde med praktiklæreren.
Orienterer elever og forældre via Aula med en præsentation af praktikgruppens medlemmer og anden nødvendig information i forbindelse med praktikken.
Skolen forventer, at de studerende under praktikken:
Møder til den aftalte tid
Kontakter praktiklæreren ved sygdom eller andet fravær
Overholder aftaler
Indgår i skolens hverdag og betragter praktikken som et heldagsarbejde
Deltager i teammøder, tilsyn osv.
Deltager i forældresamarbejdet
Overholder tavshedspligten
Udviser respekt over for elever, forældre og skolens personale
Er gode rollemodeller for eleverne
Møder velforberedte
Arbejdet med mål for integreret praktik og de ni dimensioner af lærerrollen på 1. årgang
Praktiklæreren er på forhånd sat ind i mål og dimensioner for praktikken på 1.årgang. Desuden drøfter og evaluerer den studerende og praktiklæreren løbende målene og dimensioner under vejledninger. På denne måde vil der kunne foregå en progression hos den studerende gennem praktikken.
Mål for integreret praktik på 1. årgang:
Den studerende kan identificere og indsamle relevant viden om læreres planlægning og undervisning.
Den studerende kan planlægge, gennemføre og evaluere mindre undervisningssekvenser og kan redegøre for sine didaktiske overvejelser.
Den studerende kan forstå og reflektere over sin egen rolle som lærer.
De ni dimensioner i lærerrollen – udvalgte dimensioner på 1. årgang
På første årgang er der særligt fokus på:
Læreren som fagperson
Læreren som samtalepartner og retoriker
Andre fokuspunkter under praktikken:
Rollen som medvirkende iagttager
De studerendes arbejde med observationer
Vejledning og trepartssamtaler på 1. årgang
Vejledning:
Praktiklæreren afsætter en time om måneden til vejledning.
Allerede før praktikkens start aftaler de studerende og praktiklæreren, hvornår vejledningen kan/skal ligge.
Vejledningen foregår på skolen og indgår i de studerendes skema.
Vejledningen understøtter de studerendes arbejde med målene og dimensionerne for den givne praktikperiode.
Vejledningen skal sørge for en progression inden for uddannelsesforløbet.
Den studerende kan med fordel informere praktiklæreren om en eventuel problematik, der kan drøftes ved vejledningen.
Trepartssamtaler:
Datoer for trepartssamtalerne og observationer fastlægges af meduuddannere og underviserere fra KP og meldes ud til de studerende.
Trepartssamtalen finder sted på praktikskolen.
Dagsordenen for trepartssamtalen sendes senest en uge før samtalen. De studerende kan komme med punkter til dagsordenen.
Trepartssamtalen understøtter de studerendes arbejde med målene og dimensionerne for den givne praktikperiode.
Trepartssamtalen skal ses som et samarbejde mellem KP, praktikskolen og de studerende med målet om at understøtte progressionen i uddannelsesforløbet.
Evaluering af de studerendes forløb på 1. årgang
Der evalueres kontinuerligt under hele praktikforløbet, så den studerende får mest muligt ud af praktikken. Praktikkoordinatoren kan i særlige tilfælde inddrages under praktikforløbet, hvis der er behov.
Integreret praktik på 2. årgang
Integreret praktik på 2. årgang er forankret i den studerendes undervisningsfag 1 og grundfaget pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik. De studerende er på skolen en dag ugentligt gennem hele andet år og deltager både i undervisning og øvrige læreropgaver.
På 2. årgang er den studerende undersøgende deltager
På 2. årgang skal forløbet på skolen give de studerende indsigt og viden, så de i samarbejde med andre, kan forholde sig undersøgende til planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning og indgå i samarbejdsrelationer. De studerende skal gøre brug af faglige og videnskabelige metoder til undersøgelse af lærerfaglige problemstillinger.
Opmærksomhedspunkter på 2. årgang:
At udvikle formel, personlig og faglig autoritet.
At anvende videnskabelige metoder til undersøgelse af lærerfaglige udfordringer.
At planlægge og evaluere tværfaglig undervisning.
At arbejde med elevernes relationer.
At indgå i de professionelle samarbejder på skolen.
At arbejde systematisk med almendidaktik og fagdidaktik
Velkommen tilbage på skolen
Der afholdes ikke et formelt velkomstmøde som på 2. årgang, men der arrangeres et møde forud for praktikken, hvor alt det praktiske gennemgås; herunder skema, årsplan, undervisningsplan, møder, vejledning osv. Hvis der er nye klasser, som de studerende skal indgå i, så er der også fokus på dem.
Forventninger til samarbejdet på 2. årgang
Som på 1. årgang forventer skolen, at den studerende:
Møder til den aftalte tid
Kontakter praktiklærer ved sygdom eller andet fravær
Overholder aftaler
Indgår i skolens hverdag og betragter praktikken som et heldagsarbejde
Deltager i teammøder, tilsyn osv.
Deltager i forældresamarbejdet
Overholder tavshedspligt
Udviser respekt over for elever, forældre og skolens personale
Er gode rollemodeller for eleverne
Arbejdet med mål for integreret praktik og de ni dimensioner af lærerrollen på 2. årgang
På 2. årgang er den studerende undersøgende deltager
Praktiklæreren er på forhånd sat ind i mål og dimensioner for praktikken på 2. årgang. Den studerende og praktiklæreren drøfter og evaluerer løbende målene og de relevante undervisningsdimensioner under vejledninger.
Mål for integreret praktik på 2. årgang
Den studerende kan, i samarbejde med andre, forholde sig undersøgende til planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning.
Den studerende kan, med baggrund i almen- og fagdidaktiske tilgange og perspektiver, indgå i folkeskolens undervisning.
Den studerende kan indgå i samarbejdsrelationer.
De ni dimensioner i lærerrollen – udvalgte dimensioner på 2. årgang
Der arbejdes med alle ni dimensioner af lærerrollen på alle årgange - på 2. årgang er der særligt fokus på:
Læreren som didaktiker
Læreren som relationsudvikler
Andre fokuspunkter under praktikken:
Rollen som undersøgende deltager
Vejledning og trepartssamtaler på 2. årgang
Vejledning:
Praktiklæreren afsætter en time om måneden til vejledning.
Allerede før praktikkens start aftaler de studerende og praktiklæreren, hvornår vejledningen kan/skal ligge.
Vejledningen foregår på skolen og indgår i de studerendes skema.
Vejledningen understøtter de studerendes arbejde med målene og dimensionerne for den givne praktikperiode.
Vejledningen skal sørge for en progression inden for uddannelsesforløbet.
De studerende kan med fordel forud for vejledningen informere praktiklæreren om en eventuel problematik, der kan drøftes ved vejledningen.
Trepartssamtaler:
Datoer for trepartssamtalerne og observationer fastlægges af meduuddannere og underviserere fra KP og meldes ud til de studerende.
Trepartssamtalen finder sted på praktikskolen.
Dagsordenen for trepartssamtalen sendes senest en uge før samtalen. Den studerende kan komme med punkter til dagsordenen.
Trepartssamtalen understøtter de studerendes arbejde med målene og dimensionerne for den givne praktikperiode.
Trepartssamtalen skal ses som et samarbejde mellem KP, praktikskolen og de studerende for at sørge for en progression inden for uddannelsesforløbet.
Afslutning og evaluering af de studerendes forløb ved afslutningen af forløbet på 2. årgang
Der evalueres kontinuerligt under hele praktikforløbet, så den studerende får mest muligt ud af praktikken. Praktikkoordinatoren kan i særlige tilfælde inddrages under praktikforløbet, hvis der er behov.
Integreret praktik på 3. årgang
Integreret praktik på 3. årgang er forankret i den studerendes undervisningsfag 2 og grundfaget livsoplysning. Den studerende er på skolen fire dage om ugen i et samlet forløb (blokpraktik) og deltager både i undervisning og øvrige læreropgaver.
På 3. årgang er den studerende reflekterende udøver
Praktiklæreren er på forhånd sat ind i mål og dimensioner for praktikken på 3. årgang. Den studerende og praktiklæreren drøfter og evaluerer løbende målene og de relevante undervisningsdimensioner under vejledninger.
På 3. årgang skal forløbet på skolen give den studerende erfaringer med kompleksiteten i lærerarbejdet og udvikle den studerendes evne til at lede et undervisnings- og læringsfællesskab. Den studerende skal opnå færdigheder i at reflektere over egne erfaringer på et fagligt, pædagogisk og didaktisk grundlag i en vekselvirkning mellem teori og praksis og udvikle sin professionelle lærerfaglighed.
Opmærksomhedspunkter på 3. årgang:
At reflektere over egne erfaringer vha. relevant teori
At lave og begrunde varieret og differentieret undervisning
At arbejde med sin professionelle identitet
At reflektere over sin personlige værdiorientering i forhold til lærerprofessionen
At sætte sin teoretiske viden i spil
Velkomstdag ved opstart af forløbet på skolen på 3. årgang
Praktikkoordinatoren sender en mail med invitation til et velkomstmøde på skolen. Ved mødet ordnes praktiske forhold som fx samtykke til indhentning af børne- og straffeattest. Den studerende får desuden en rundvisning på skolen og en introduktion til skolens fysiske faciliteter. Den overordnede planlægning for praktikperioden påbegyndes i samarbejde med praktiklæreren. Hvis det er muligt, kommer de studerende på besøg i praktikklassen. Mødet er opdelt, så der er et informerende møde med praktikkoordinatoren og et planlægningsmøde med praktiklæreren.
Dagsorden for velkomstmødet:
Introduktion til skolens praksis og forløbet på skolen
Gennemgang af værdigrundlag, pædagogiske indsatser, deltagelse på teammøder, pædagogiske møder m.v.
Praksis for skolens registrering af fravær i Praktikportalen jf. KP’s retningslinjer
Samtykke til indhentning af børne- og straffeattester
Skema til de studerende
Årsplan og undervisningsplaner, der giver de studerende indblik i det faglige indhold
Rundvisning og introduktion til skolens fysiske faciliteter.
Skema, praktiske oplysninger m.m. om hverdagen på skolen
Den studerende får en kort introduktion til skolens kultur, værdigrundlag, møder og pædagogiske indsatser. Desuden gennemgås praksis for skolens registrering af fravær i Praktikportalen jf. KP’s retningslinjer samt de overordnede regler på skolen. Den studerende får et skema samt et indblik i årsplan og undervisningsplaner. Den studerende følger om muligt én praktiklærer og følger dennes skema medmindre andet aftales.
Forventninger til de studerende på 3. årgang
På 3. årgang forventes det, at den studerende overtager hele eller store dele af undervisningen i de fag, som den studerende enten har færdiggjort eller er i gang med. Dette sker i samarbejde med praktiklæreren. Inden praktikken påbegyndes, sender den studerende en overordnet plan for den planlagte undervisning til praktiklæreren. Da det ikke altid er muligt at skabe et fuldt skema med udgangspunkt i den studerendes linjefag, så forventes den studerende at varetage dele af undervisningen i de øvrige lektioner, som ikke er i relation til den studerendes linjefag.
Desuden er der en forventning til, at man som studerende:
Møder til den aftalte tid
Kontakter praktiklærer ved sygdom eller andet fravær
Er velforberedte og overholder aftaler
Indgår i skolens hverdag og betragter praktikken som et heldagsarbejde
Deltager i teammøder, tilsyn osv.
Deltager i forældresamarbejdet
Overholder tavshedspligt
Udviser respekt over for elever, forældre og skolens personale
Er gode rollemodeller for eleverne
Arbejdet med mål for integreret praktik og de ni dimensioner af lærerrollen på 3. årgang
I løbet af praktikken på 3. årgang samarbejder den studerende og praktiklæreren om, at den studerende arbejder med og reflekterer over nedenstående mål. Det sker gennem vejledning samt løbende dialog. Derudover tages målene op i forbindelse med trepartssamtalen. Der vil i løbet af praktikken på 3. årgang blive lagt særlig vægt på samarbejdet i folkeskolen og den professionelle lærer. Desuden vil der blive lagt vægt på den alsidige dannelsesproces, der sker i skolen. Her er der en forventning til, at den studerende kan reflektere teoretisk over de valg og fravalg, som der foretages.
Mål for integreret praktik på 3. årgang:
Den studerende kan reflektere på et fagligt, pædagogisk og didaktisk grundlag over egne erfaringer og kompleksiteten i lærerarbejdet.
Den studerende kan inddrage viden fra forskellige faglige perspektiver i en vekselvirkning ml. teori og praksis i udvikling af professionel lærerfaglighed.
Den studerende kan lede et undervisnings- og læringsfællesskab.
Udvalgte dimensioner af lærerrollen på 3. årgang:
Der arbejdes med alle ni dimensioner af lærerrollen på alle årgange. På tredje årgang er der særligt fokus på:
Læreren som samarbejdspartner
Læreren som kulturskaber og kulturbærer
Læreren som myndighedsperson
Vejledning og trepartssamtaler på 3. årgang
Den studerende vil løbende få vejledning af praktiklæreren. Praktiklæreren afsætter en time om ugen til vejledning. Vejledningen tager bl.a. udgangspunkt i den studerendes refleksioner, i målene for praktikken på 3. årgang og i de ni dimensioner i lærerrollen. Dette skal være med til at sikre sammenhæng og progression i den studerendes forløb på skolen og gennem studiet. Skolens praktikkoordinator understøtter progressionen gennem samtaler med praktiklæreren og deltager i vejledningerne ved behov. Den studerende, praktiklæreren og KP-underviseren skal i løbet af praktikperioden mødes til en trepartssamtale. Det er den studerendes ansvar, at der umiddelbart inden trepartssamtalen udsendes en dagsorden.
Afslutning og evaluering af de studerendes forløb på 3. årgang.
Der vil i løbet af 3. praktik løbende være evaluering – både af hvordan det går med undervisningen, men også af hvordan den studerende reflekterer over sin lærerrolle. Praktiklæreren og den studerende evaluerer også praktikken med udgangspunkt i de ni dimensioner, så den studerende er i udvikling inden for praktikfaget. 3. årgang afsluttes med en evaluering af den studerendes forløb på skolen – her deltager den studerende og praktiklæreren. Desuden kan praktikkoordinatoren også være til stede.
Integreret praktik på 4. årgang
Integreret praktik på 4. årgang er forankret i den studerendes undervisningsfag 3. Den studerende er på skolen fire dage om ugen i et samlet forløb (blokpraktik) og varetager både undervisningen og øvrige opgaver.
På 4. årgang er den studerende den selvstændige og velbegrundede initiativtager.
På 4. årgang skal forløbet på skolen give den studerende erfaringer med selvstændigt, ansvarligt og i samarbejde med andre om at planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisningsforløb. Den studerende skal samarbejde med kolleger om at vurdere og håndtere praktiske problemstillinger og tage vidensbaserede og velbegrundede initiativer.
Opmærksomhedspunkter på 4. årgang:
At planlægge og gennemføre undervisningsforløb
At vurdere og nytænke undervisning gennem faglige, pædagogiske og didaktiske refleksioner
At tage selvstændigt ansvar for og indgå i fælles håndteringer af konkrete problemstillinger
At tage initiativ med udgangspunkt i egen velbegrundede lærerfaglighed
At udvise og reflektere over egen lærerfaglighed og dømmekraft i alle dele af lærerarbejdet
Velkomstdag ved opstart af forløbet på skolen på 4. årgang
Praktikkoordinatoren sender en mail med invitation til et velkomstmøde på skolen. Ved mødet ordnes praktiske forhold som fx forventninger til praktikken og samtykke til indhentning af børne- og straffeattest. Den studerende får desuden en rundvisning på skolen og en introduktion til skolens fysiske faciliteter. Den overordnede planlægning for praktikperioden påbegyndes i samarbejde med praktiklæreren.
Dagsorden for velkomstmødet på Brøndby Strand Skole:
Introduktion til skolens praksis og forløbet på skolen
Gennemgang af værdigrundlag, pædagogiske indsatser, deltagelse på teammøder, pædagogiske møder m.v.
Praksis for skolens registrering af fravær i Praktikportalen jf. KP’s retningslinjer
Samtykke til indhentning af børne- og straffeattester
Skema til de studerende
Årsplan og undervisningsplaner, der giver de studerende indblik i det faglige indhold
Rundvisning og introduktion til skolens fysiske faciliteter.
Mødet er opdelt, så der er et informerende møde med praktikkoordinatoren og et planlægningsmøde med praktiklæreren.
Skema, praktiske oplysninger m.m. om hverdagen på skolen
Den studerende får en kort introduktion til skolens kultur og pædagogiske indsatser. Dette kan fx ske ved en gennemgang af værdigrundlag, pædagogiske indsatser, deltagelse på teammøder, pædagogiske møder m.v. Desuden gennemgås praksis for skolens registrering af fravær i Praktikportalen jf. KP’s retningslinjer samt de overordnede regler på skolen. Den studerende får et skema samt et indblik i årsplan og undervisningsplaner, der giver den studerende indblik i det faglige indhold for skoleåret.
Forventninger til de studerende/ praktikgruppen på 4. årgang
Det forventes, at studerende på 4. årgang har erfaring med undervisning fra de øvrige praktikker, hvorfor det forventes, at den studerende overtager stort set hele undervisningen i de fag, som den studerende enten har færdiggjort eller er i gang med. Dette sker i samarbejde med praktiklæreren. Inden praktikken påbegyndes, sender den studerende en overordnet plan for den planlagte undervisning til praktiklæreren. Da det ikke altid er muligt at skabe et fuldt skema med udgangspunkt i den studerendes linjefag, så forventes den studerende at hjælpe til i klassen i de øvrige lektioner, som ikke er i relation til den studerendes linjefag.
Desuden er der en forventning til, at man som studerende:
Møder til den aftalte tid
Kontakter praktiklæreren ved sygdom eller andet fravær
Er velforberedte og overholder aftaler
Indgår i skolens hverdag og betragter praktikken som et heldagsarbejde
Deltager i teammøder, tilsyn osv.
Overholder tavshedspligt
Udviser respekt over for elever, forældre og skolens personale
Er gode rollemodeller for eleverne
Arbejdet med mål for integreret praktik og de ni dimensioner af lærerrollen på 4. årgang
I løbet af praktikken på 4. årgang samarbejder den studerende og praktiklæreren om, at den studerende arbejder med og reflekterer over nedenstående mål. Det sker gennem vejledning, samt løbende dialog. Derudover tages målene op i forbindelse med trepartssamtalen. Der vil i løbet af praktikken på 4. årgang blive lagt særlig vægt på klasserumsledelse samt på, at den studerende kan reflektere teoretisk over de valg og fravalg, som der foretages.
Desuden vil der blive lagt vægt på, at den studerende kan indsamle relevant empiri og analysere denne ud fra en praktisk og teoretisk kontekst.
Mål for integreret praktik på 4. årgang:
Den studerende kan arbejde selvstændigt, ansvarligt og i samarbejde med andre om at planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisningsforløb
Den studerende kan samarbejde med kolleger om at vurdere og håndtere praktiske problemstillinger
Den studerende kan tage vidensbaserede og velbegrundede initiativer med henblik på udvikling af professionel lærerfaglighed og dømmekraft
Udvalgte dimensioner af lærerrollen på 4. årgang:
Der arbejdes med alle ni dimensioner af lærerrollen på alle årgange. På fjerde årgang er der særligt fokus på:
Læreren som leder
Læreren som undersøger og udvikler af praksis
Vejledning og trepartssamtaler er på 4. årgang
Den studerende vil løbende få vejledning af praktiklæreren. Praktiklæreren afsætter en time om ugen til vejledning. Vejledningen tager udgangspunkt i målene for praktikken på 4. årgang og de ni dimensioner i lærerrollen. Dette skal være med til at sikre sammenhæng og progression i de studerendes forløb på skolen og gennem studiet i forbindelse med professionsprøven ved afslutningen af 4. år.
Den studerende, praktiklæreren og KP-underviseren skal i løbet af praktikperioden mødes til en trepartssamtale. Det er den studerendes ansvar, at der umiddelbart inden trepartssamtalen udsendes en dagsorden.
Evaluering af de studerendes forløb på skolen efter 4. år
Der vil i løbet af 4. praktik løbende være evaluering – både af hvordan det går med undervisningen, men også af hvordan den studerende reflekterer over sin lærerrolle og faglighed. Praktiklæreren og den studerende evaluerer også praktikken med udgangspunkt i de ni dimensioner, så den studerende er i konstant udvikling inden for praktikfaget.
4. årgang afsluttes med en evaluering af den studerendes forløb på skolen – her deltager den studerende og praktiklæreren. Desuden kan praktikkoordinatoren også være til stede.