Særlige indsatser og undervisningstilbud
Her finder du de særlige indsatser og undervisningstilbud hos os
Bækkelund er en skole som tilbyder specialpædagogiske undervisningsforløb. Skolen tilbyder alternative læringstilgange med det formål at udvikle den enkelte elevs kompetencer og potentiale.
Bækkelund er et tilbud for alle elever i Brøndby, som er mellem 13 og 17 år. Skolen tager udgangspunkt i den enkelte elev, og i samarbejde med eleven og forældrene laves handleplaner med overskuelige mål. Som udgangspunkt er målet at eleven vender tilbage til sin folkeskole.
Skolen tilbyder undervisning i almene skolefag, gerne med Folkeskolens afsluttende prøve.
Derudover er der værkstedsundervisning, der er et organisatorisk og metodisk alternativ til den traditionelle klasseundervisning. Målet med denne undervisningsform er dels at sammenkoble teori og praksis, samt at eleverne får styrket deres bevidsthed om egne læringsprocesser..
Bækkelund - med specialpædagogiske undervisningsforløb. Vi tager imod elever mellem 13 og 17 år med sociale, emotionelle og indlæringsmæssige vanskeligheder. Skolen tilbyder alternative læringstilgange, med det formål, at udvikle den enkelte elevs kompetencer og potentiale. Vi tager udgangspunkt i den enkelte elev, og i samarbejde med eleven og forældrene laves handleplaner med overskuelige mål. Som udgangspunkt er målet at eleven vender tilbage til sin folkeskole.
På Bækkelund tilbyder vi undervisning i fagene dansk, matematik og engelsk. Derudover er der værkstedsundervisning, der er et organisatorisk og metodisk alternativ til den traditionelle klasseundervisning. Målet med denne
undervisningsform er at eleverne får styrket deres bevidsthed om egne læringsprocesser, og at de opnår forståelse for de metoder og mål der skal til for at blive bedre.
Målgruppen:
Målgruppen for dette tilbud er elever med generelle indlæringsvanskeligheder, men også elever som har andre udfordringer.
Disse udfordringer kendetegnes oftest ved:
- Lav arbejdshukommelse
- Lav arbejdshastighed
- Kognitiv indlæringsvanskeligheder
- Have svært ved det skolefaglige
- Et højt konflikt niveau og konfliktsøgende
- Et lavt koncentrationsniveau
Hvad kan Bækkelund tilbyde:
- Lav elevantal i klassen
- En hverdag med forudsigelighed og struktur hvor eleverne udfordres mest muligt
- Faste og tydelige voksne
- En hverdag hvor der er afveksling mellem det faglige og værkstedsorienteret undervisning.
-En tilgang til undervisningen, hvor fx iPad, og interaktive tavler er en naturlig del af
undervisningen
- Svømning og idræt for alle elever
- Værkstedsundervisning hvor fagene indgår
- Mulighed for at lære og udvikle deres kompetencer inden for madkundskab
- En individuel elevplan med fokus på udviklingspotentialet hos den enkelte
Mini-Skills og Skills er to eftermiddagsprogrammer, som for det meste foregår tirsdage eller torsdage mellem kl.12.45-15.15 for udvalgte elever fra 4-8. klasse. Målet er at skabe positive oplevelser og nye fællesskaber for eleverne sammen med engagerede lærere.
I Mini-Skills og Skills er hovedfokus for elevgruppen: samarbejde, omverdensforståelse, mod, konflikthåndtering, nye kompetencer og udviklende oplevelser. Vi arbejder altid temaorienteret i perioder af 6-8 uger. Vi vægter udelivet højt i vores programmer, og vi samarbejder bl.a. med Sejlerhuset og lokale sportsklubber omkring vores forløb. Vi er desuden årligt på lejrskole med eleverne, hvilket i høj grad er med til at styrke elevernes indbyrdes relationer.
Det er elevernes klasselærere, der udvælger de elever, der får tilbuddet om at deltage i Mini-Skills og Skills, fordi de ser nogle muligheder for, at det enkelte barn kan indgå i nye relationer og videreudvikle sine sociale kompetencer i et miljø, hvor der er fokus på succesoplevelser og opbygning af et stærkt selvværd.
På Brøndby Strand Skole er dansk som andetsprog en stor prioritet.
Vi modtager både børn der ikke taler dansk når de kommer til skolen, og vi modtager børn der taler noget dansk, men som har brug for supplerende støtte i undervisningen.
Når barnet bliver indskrevet på skolen, vurderer vi ved indskrivningen af barnet, hvilket behov der er.
Taler barnet ikke dansk ved indskrivning, så skal barnet gå i vores basisfunktion, hvor man er 3 timer om dagen, og har fuldt fokus på at lære dansk. De resterende timer på dagen, er barnet i deres almen klasse, hvor de ligeledes bliver støttet.
I dansk som andetsprog - supplerende, er barnet blevet udsluset fra basisfunktionen. Vi støtter op om barnet i almenundervisningen. Vi hjælper barnet med at tilegne sig strategier der støtter deres indlæring i de forskellige fag.
Derudover, så hjælper vi lærerne med at tilrette deres undervisning, så undervisningen tager højde for de tosprogede elever der er i undervisningen
Vi arbejder både med holddannelse, med enkelte elever i klasserne og med hele klasser.
Brøndby kommune har med kommunens ordblinde-klasser (X-klasse) et undervisningstilbud for børn, der har behov for at modtage undervisning målrettet børn med dyslektiske udfordringer. Tilbuddet er for skoleelever fra 4. klasse. Børn, der går i X-klasser visiteres til tilbuddet via et centralt kommunalt visitationsudvalg bl.a. på baggrund af resultatet af Undervisningsministeriets Ordblindetest. Det er en politisk beslutning, hvad normeringen skal være i forhold til indskrevne elever, og typisk vil der i en X-klasse være seks til ti elever og to voksne.
X-klasserne har samarbejde med PPR i forhold til kvalitetssikring af tilbuddet, og en gang årligt afholdes revisitation. På revisitationsmøderne deltager repræsentanter fra PPR, ledelse, klasseteam og forældre. Sammen drøftes barnets udvikling, og der tages stilling til, om tilbuddet er godt for barnet i forhold til visitation til tilbuddet næste skoleår.
Fælles for børnene i X-klasserne er, at de har udfordrende læse-skrivekompetencer, og derfor er de udfordret på de læse-skriveaktiviteter, som er en stor del af skolegangen. Nogle af børnene har på den baggrund lavt selvværd og manglende lyst til at gå i skole, fordi succesoplevelserne i skolen er udeblevet. Tilbuddet i X-klasserne har til formål at støtte børnene i en fagfaglig udvikling samt udvikling generelt og med en mulighed for at tilrettelægge en undervisning, der tilgodeser børnenes individuelle læringsmæssige udfordringer og støtter børnene i positive lærings- og udviklingsprocesser.
X-klasserne har lokaler på overbygningen, og børnene har deres skolegang i et alderssvarende miljø. De tilknyttede lærere har udover undervisning i X-klasserne også undervisning i almenklasser. Dette for at sikre et samarbejde mellem X-klasserne og almenklasser i det omfang, det giver mening. Børnene i X-klasserne deltager derfor i større skolearrangementer og skoleaktiviteter f.eks. motionsdag, sommerafslutning o.lign. sammen med den øvrige skole og kan ligeledes deltage i almenklassers undervisning i aftalte forløb. Til X-klasserne er også tilknyttet en læsevejleder. Læsevejlederen er tæt på undervisningen og bidrager med evaluering, vejledning og sparring til såvel lærerne som eleverne.
Undervisningen i X-klasserne tager afsæt i, at børnene er i et miljø med flere voksne, således at der altid er mere end én voksen i klasserummet. Undervisningen planlægges, så eleverne har mulighed for læring i et tilpasset tempo, ligesom der er mulighed for inddragelse af forskellige læringsstile. Selve undervisningen i X-klasserne har udover fokus på fagfaglige mål også fokus på:
1: Kompenserende undervisning, hvor der fokuseres på læse- og skriveteknologier, så eleverne tilegner sig færdigheder, der giver dem mulighed for at kunne deltage på lige fod med elever uden dyslektiske udfordringer i folkeskolens fag.
2: Supplerende undervisning, hvor der fokuseres på at styrke elevernes læse- og skrivekompetencer ved direkte og systematisk læse-skriveundervisning.
I praksis arbejdes der med afsæt i det enkelte barns potentiale og muligheder, og der udfærdiges udviklingsplaner for hvert enkelt barn med løbende evaluering. Med udviklingsplanerne får personalet et godt og aktuelt kendskab til det enkelte barns faglige progression samt et brugbart redskab til at følge det enkelte barns udvikling. Udviklingsplanerne anvendes ligeledes som afsæt for skole/hjem-samtalerne, ligesom udviklingsplanerne spiller en rolle i forhold til det enkelte barns overgang fra folkeskolen til videre uddannelsesforløb. Elever i X-klasser går til folkeskolens prøver som andre afgangselever, dog har de mulighed for at gå til prøver på særlige vilkår, jf. Undervisningsministeriets bekendtgørelse om prøver på særlige vilkår.
Børn i X-klasser har fag som øvrige almenklasser. I X-klasserne er der dog mulighed for en større fleksibilitet forstået således, at lærerne kan tilrettelægge skoledagen, såfremt det giver mening for børnene og for de enkelte læringsforløb på en anden måde end i en almenklasse.
I X-klasserne vægtes det, at alle børn skal være en del af et eller flere fællesskaber, som de møder i deres skoleliv og deres fritidsliv. De skal blive klar til livet udenfor skolen og tilegne sig de kompetencer, der er nødvendige for at kunne fortsætte en videre læring i et uddannelsesforløb. Derfor vægtes det højt, at børnene tilknyttes vores klubtilbud og derigennem får andre fællesskaber og oplevelser med børn udenfor eget klassemiljø.
Brøndby kommune har med kommunens U-klasser et undervisningstilbud til skolebørn, der har behov for at modtage undervisning i mindre grupper som støtte til deres fagfaglige udvikling samt udvikling generelt. I U-klasserne er der mulighed for at tilrettelægge undervisningen, så den tilgodeser børnenes kognitive og læringsmæssige udfordringer. Tilbuddet er målrettet børn med ADHD/opmærksomhedsforstyrrelser med indlærings, koncentrations- og adfærdsproblematikker. Børn der visiteres til U-klasserne er som udgangspunkt normalt begavede.
Fælles for børnene, der visiteres til U-klasserne er, at de har udfordrende opmærksomhedsforstyrrelser, der kan vise sig i udadreagerende adfærd. Derudover kan nogle af eleverne være præget af psykoemotionelle udfordringer som et lavt selvværd og selvtillid samt følelsesmæssig ustabilitet.
Børn, der tilbydes en plads i U-klassen, visiteres til en plads via et centralt visitationsudvalg efter Folkeskolelovens §20.2.
Der er U-klasser både i Indskolingen og Overbygningen. Der er tilknyttet både lærere og pædagoger til klasserne. Såvel lærerne som pædagogerne har udover timer i U-klasserne også timer på normalområdet. Dette for bla. at sikre et samarbejde mellem specialklasserne og normalklasser i det omfang, det er muligt og givende for eleverne i U. Én lærer er både tilknyttet U- indskolingsklassen og U-overbygningsklasserne for derved at bygge bro mellem overgangen fra den lille skole til den store skole. Det er en politisk beslutning, hvad normeringen skal være i forhold til indskrevne elever.
Alle U-klasserne er på de to matrikler placeret således, at de bedst muligt kan indgå i skolens samlede aktiviteter. Aktiviteter kan både være pauserne, enkelte fag på egnede årgange samt større skoleaktiviteter som motionsdag, fælles afslutninger o.lign. Klasserne har egne lokaler med mulighed for opdeling og med mulighed for at anvende tilstødende lokaler. Derved optimeres muligheden for holddeling, når dette af personalet skønnes nødvendigt ud fra undervisningens indhold og ud fra børnenes ”dagsform”.
Undervisningsmiljøet i U-klasserne tager afsæt i, at børnene er i et mindre miljø med flere voksne. Der er altid flere end én voksen i rummet. De får mulighed for læring i et lavere tempo, mange gentagelser, individuelle pauser, og der er samtidig mulighed for inddragelse af forskellige måder at lære, træne og opnå ny viden og færdigheder på. Skoledagen er bygget op omkring struktur, stilladsering og forudsigelighed således, at eleverne kender til dagens program fra skoledagens start. Piktogrammer bruges til at understøtte de forklaringer, som klassen eller den enkelte elev modtager, hvorefter eleverne visuelt kan orientere sig i forhold til dagens program. Herved sikres, at overgangene fra en aktivitet til en anden er kendt af eleverne. Der arbejdes i praksis med afsæt i det enkelte barns potentiale og muligheder, og der udfærdiges udviklingsplaner for hvert enkelt barn, der løbende evalueres. Med udviklingsplanerne får personalet et godt og aktuelt kendskab til de enkelte børns faglige progression samt et brugbart redskab til at følge de enkelte børns udvikling. Udviklingsplanerne anvendes ligeledes som afsæt for skole/hjem-samtalerne. ligesom udviklingsplanerne også spiller en vigtig rolle i overgangssamarbejdet fra indskolingen til overbygningen. Sigtet er, at de elever, som har forudsætningerne for det, i udskolingen forberedes til folkeskolens prøver. Der er ligeledes et tæt samarbejde mellem U-klasserne i overbygningen og erhvervslivet. Samarbejdet har til formål at give de unge mennesker kendskab til erhvervslivet ift. valg af uddannelse.
Børnene i U-klasserne har fag, som øvrige normalklasser. Dog er der i U-klasserne mulighed for en større fleksibilitet forstået således, at lærerne kan tilrettelægge skoledagen, såfremt dette giver mening for børnene og for de enkelt læringsforløb på en anden måde end normalklasserne og hermed skabe ro og færre skift/forstyrrelser i skoledagen for børnene. Udover undervisning i fag, arbejdes der også med social træning, så eleverne tilegner sig redskaber, der kan anvendes i sociale sammenhænge både i og udenfor skolen. Der arbejdes med afsæt i en ADHD-pædagogik, der er tydelig og præcis i kommunikationen med eleverne.
I U-klasserne vægtes det, at alle børn skal være en del af et eller flere fællesskaber, som de møder i deres skoleliv og deres fritidsliv. De skal blive klar til livet udenfor skolen og tilegne sig de kompetencer, der er nødvendige for at kunne begå sig på egen hånd. Derfor vægtes det højt, at børnene tilknyttes SFO- eller klubtilbud og derigennem få andre fællesskaber og oplevelser med børn, der ikke er tilknyttet et specialtilbud. I SFO er der særlig fokus på den gode overgang fra skole til SFO, og børnene fra U-klassen har på SFO et særligt indrettet rum, hvor de sammen med en fast personalegruppe kan trække sig til, hvis der er behov for et pusterum fra SFO’ens mange aktiviteter. Samtidig er der en høj grad af skole/hjem-kontakt, hvor forældrene inddrages som aktive parter i deres børns faglige- og sociale udvikling.
Brøndby kommune har med kommunens S-klasser et undervisningstilbud til skolebørn, der har behov for at modtage undervisning i mindre grupper som støtte til deres fagfaglige udvikling samt udvikling generelt. I S-klasserne er der mulighed for at tilrettelægge undervisningen, så den tilgodeser børnenes kognitive og læringsmæssige udfordringer. Tilbuddet er målrettet børn med generelle indlæringsvanskeligheder. Børnene, der visiteres til tilbuddet, kan dog også have andre udviklingsforstyrrelser samt specifikke indlæringsvanskeligheder.
Fælles for børnene, der visiteres til S-klasserne er, at de er udfordrede i deres sproglige udvikling, at de har en snæver begrebs- og forestillingsevne, og at de kan have vanskeligheder i forhold til koncentration, hukommelse, opmærksomhed, udholdenhed og motorik. Derudover kan nogle af eleverne være præget af psykoemotionelle udfordringer som et lavt selvværd og selvtillid samt følelsesmæssig ustabilitet.
Børn der tilbydes en plads i S-klassen, visiteres til en plads via et centralt visitationsudvalg efter Folkeskolelovens §20.2.
Der er S-klasser både i Indskolingen og Overbygningen. Der er tilknyttet både lærere og pædagoger til klasserne. Såvel lærerne som pædagogerne har udover timer i S-klasserne også timer på normalområdet. Dette for bla. at sikre et samarbejde mellem specialklasserne og normalklasser i det omfang, det er muligt og givende for eleverne i S. Det er politisk besluttet, hvordan normeringen af voksne skal være i forhold til antal indskrevne elever.
Alle S-klasserne er på de to matrikler placeret således, at de bedst muligt kan indgå i skolens samlede aktiviteter. Aktiviteter kan både være pauserne, enkelte fag på egnede årgange samt større skoleaktiviteter som motionsdag, fælles afslutninger o.lign. Klasserne har eget lokale med mulighed for opdeling af lokalet og med mulighed for at anvende tilstødende lokaler. Derved optimeres muligheden for holddeling, når dette af personalet skønnes nødvendigt ud fra undervisningens indhold og ud fra børnenes ”dagsform”.
Undervisningsmiljøet i S-klasserne tager afsæt i, at børnene er i et mindre miljø med flere voksne. Der er altid flere end én voksen i rummet. De får mulighed for læring i et lavere tempo, mange gentagelser, og der er samtidig mulighed for inddragelse af forskellige måder at lære, træne og opnå ny viden og færdigheder på. Der arbejdes i praksis med afsæt i det enkelte barns potentiale og muligheder, og der udfærdiges udviklingsplaner for hvert enkelt barn, der løbende evalueres. Med udviklingsplanerne får personalet et godt og aktuelt kendskab til de enkelte børns faglige progression samt et brugbart redskab til at følge de enkelte børns udvikling. Udviklingsplanerne anvendes ligeledes som afsæt for skolehjemsamtalerne, ligesom udviklingsplanerne også spiller en vigtig rolle i overgangssamarbejdet fra indskolingen til overbygningen. Sigtet er, at de elever, som har forudsætningerne for det, i udskolingen forberedes til folkeskolens prøver. Ligeledes er der hos de ældste elever fokus på brobygning mellem folkeskolen og ungdomsuddannelserne, så eleverne guides til et uddannelsesforløb, der tilgodeser deres udfordringer og tager afsæt i deres kompetencer.
Børnene i S-klasserne har fag, som øvrige normalklasser. Dog er der i S-klasserne mulighed for en større fleksibilitet forstået således, at lærerne kan tilrettelægge skoledagen, såfremt dette giver mening for børnene og for de enkelt læringsforløb på en anden måde end normalklasserne og hermed skabe ro og færre skift/forstyrrelser i skoledagen for børnene.
I S-klasserne vægtes det, at alle børn skal være en del af et eller flere fællesskaber, som de møder i deres skoleliv og deres fritidsliv. De skal blive klar til livet udenfor skolen og tilegne sig de kompetencer, der er nødvendige for at kunne begå sig på egen hånd. Derfor vægtes det højt, at børnene tilknyttes SFO- eller klubtilbud og herigennem få andre fællesskaber og oplevelser med børn, der ikke er tilknyttet et specialtilbud. I SFO er der særlig fokus på den gode overgang fra skole til SFO, og børnene fra S-klasser har på SFO et særligt indrettet rum, hvor de sammen med en fast personalegruppe kan trække sig til, hvis der er behov for et pusterum fra SFO’ens mange aktiviteter. Samtidig er der en høj grad af skole-hjemkontakt, hvor forældrene inddrages som aktive parter i deres børns faglige- og sociale udvikling.
AKT står for adfærd, kontakt og trivsel. AKT sætter fokus på de sociale processer omkring elevernes trivsel i skolen. En AKT-vejleder er en ressourceperson med kompetencer på netop dette område. På Brøndby Strand skole får man tildelt en AKT-vejleder via skolens kompetencecenter. Udgangspunktet for AKT er et samarbejde mellem AKT-vejlederen, lærerne, eleverne og forældrene.
Skolens AKT-vejledere arbejder både individuelt med samtaler med elever, men også med sociale problemstillinger, udvikling af sociale kompetencer og inkluderende fællesskaber i en klasse eller på en årgang. Derudover er en AKT-vejleder også en sparrings- og samarbejdspartner for lærerne på skolen. En AKT-vejleder kan altid inddrages i udredning og løsning af social mistrivsel, konflikter, hvor vi træder ind som konfliktmæglere og andre udfordringer der kan opstå omkring trivsel i en klasse.
På Brøndby Strand Skole er det vigtigt at alle børn og unge oplever at deres trivsel bliver taget alvorligt og derfor har vi på skolen et årshjul for AKT med forebyggende indsatser, der kører sideløbende med de andre AKT-indsatser. Temaerne for årshjulets indsatser er:
Konflikthåndtering/Superhelte Forløb
- Digital Dannelse
- Fællesskaber
- Identitet og selvværd/ Mit liv mine grænser
- Eksamensangst kursus
- Den gode tone/sprog og ansvar
Under disse forebyggende indsatser som vil foregå på forskellige klassetrin, vil vores AKT- vejledere være i klasserne og efterfølgende vejlede og sparre med lærerteamet omkring dette.
SSP på Brøndby Strand Skole
SSP er et samarbejde mellem skolen, socialforvaltningen og politiet med det overordnede formål at forebygge kriminalitet blandt børn og unge.
På Brøndby Strand Skole har vi en SSP-lærer tilknyttet indskolingsafdelingen og to SSP-lærere tilknyttet overbygningsafdelingen.
I SSP arbejder vi både proaktivt og reaktivt, hvilket vil sige, at vi både har forebyggende og mere indgribende indsatser.
De proaktive indsatser foregår på alle klassetrin, og her tager vi udgangspunkt i Det Sociale Pensum, som er en række fælles fokuspunkter i Brøndby Kommune med henblik på at fremme trivsel og forebygge kriminalitet.
De reaktive indsatser er målrettet grupper eller individer, som på den ene eller anden måde udviser risikoadfærd.
Vi arbejder også løbende med konfliktmægling og vredeshåndtering blandt børn og unge.
Som SSP-lærere på Brøndby Strand Skole har vi - udover samarbejdet med socialforvaltningen og politiet - også et tæt og godt samarbejde med et bredt netværk af gadeplansmedarbejdere, ungdomsklubber, væresteder og SSP-lærerne på de andre folkeskoler i Brøndby Kommune.