Grundlæggende om klubben og dens værdier

Klubben er et sted, hvor vi vægter børnenes fritid. Vi giver dem mulighed for at deltage i forskellige aktiviteter eller blot at være sammen med vennerne.

..

Det gamle ord fritidshjem er vigtigt for os

Vi prøver at give børnene en hjemlig atmosfære i deres fritid, men også et sted med læring. Her er man sammen med mange andre børn og voksne, og vi skal alle respektere hinanden,og de ting og rum vi har til rådighed

Klubben Strandkanten er som barnets “andet hjem”, og her skal barnets fritid ses som et redskab til læring og fokus på medborgerskab.

Vi prøver at inddrage børnene i hvad der skal ske i klubben, bl.a. via klubmøder ca. en gang om måneden. Det synes vi er vigtigt, da Brøndby Strand Skole er en certificeret “Rettighedsskole”, med fokus på børn og unges rettigheder. Hvilket vi også vægter i arbejdet med klubrådet, som er nogle børn og voksne, som mødes ca. en gang om måneden. Her taler vi om klubbens hverdag og om hvordan den eventuelt kan gøres endnu bedre. Også her har børnene mulighed for medindflydelse

I klubben er vi 5 voksne, som ikke kan være overalt. I stedet for at lukke rummene når der ikke kan være voksentilsyn, har vi valgt  at lave et pantsystem, så de fleste af rummene kan være tilgængelige hele tiden. På den måde vægter vi børnenes “ret til at tage ansvar” og vi passer på vores fælles ting.

Frihed under ansvar er grundlæggende for os, og det betyder at vi giver børnene stor frihed - men vi kræver også at de lever op til deres ansvar. Hvis det ikke lykkes, snakker vi om det og evt. indskrænker friheden.
I klubben har vi altid en plan, men hvis der viser sig noget, der giver mere mening, ændrer vi gerne i planen.

Sammen er vi stærkere!

Sidst opdateret den 02. februar 2024